شرایط انتقال فیش حج تمتع برای خریدار و فروشنده طبق دستورالعمل سازمان حج و زیارت

سازمان حج و زیارت برای سهولت انتقال فیش حج تمتع سامانه‌ی الکترونیکی راه اندازی کرده است تا جلوی سوء استفاده‌های احتمالی در نقل و انتقال فیش‌های حج تمتع گرفته شود.

متتقاضیان خرید و فروش قبوض ودیعه‌گذاری حج قبل از هر اقدامی باید با قوانین مربوط به این مسئله آشنا شوند.

اشخاصی که در سال‌های ۸۶ و ماقبل برای حج تمتع ثبت نام کرده اند و الان قصد تشرف به حج ندارند، می‌توانند اقدام به انتقال فیش حج به غیر نمایند.

نوبت زمان اعزام زائران حج تمتع معمولاً طولانی است و برخی از دارندگان فیش حج از دنیا می‌روند و یا استطاعت مالی برای اعزام به حج را از دست می‌دهند، از سوی دیگر تعداد دیگری از مردم کشورمان استطاعت لازم برای رفتن به حج را کسب کرده اند و حج بر آنها واجب می‌شود.

همین مسائل سازمان حج و زیارت را برآن داشت تا اجازه انتقال فیش‌های حج به متقاضیان غیر را بدهد. اما این انتقال دارای شرایط و قوانین خاص خود است.

درشرایطی که با توجه به ازدحام افراد در صف اعزام به حج تمتع امکان نام‌نویسی مجدد وجود ندارد و ازسوی دیگر ناکافی بودن اطلاعات متقاضیان تهیه قبوض ودیعه‌گذاری حج از شرایط نقل و انتقال، این قبوض همواره موجب سوء‌استفاده سودجویان از احساسات مذهبی مردم برای کسب منافع شده است، لذا سازمان حج و زیارت چکیده‌ای از دستورالعمل نقل و انتقال قبوض حج تمتع را با ذکر جزئیاتی از روند آن به شرح ذیل اعلام می‌دارد:

۱- انجام کلیه مراحل نقل و انتقال قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع با مراجعه حضوری طرفین (انتقال دهنده و گیرنده) به همراه اصل شناسنامه و کارت ملی و اصل قبض ودیعه‌گذاری فقط در دفاتر زیارتی دارای مجوز نقل وانتقال درسطح استان/ شهرستان قابل انجام و پیگیری است.

سازمان حج و زیارت و دفاتر حج و زیارت استانی مسئولیتی در قبال آن دسته از انتقالات و توافقاتی که به هرشکل در خارج از دفاتر زیارتی تنظیم، هماهنگ و توافق شده باشد، ندارد.

۲- تنها قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع که مبلغ ودیعه‌گذاری اولیه آن ۱۰ میلیون ریال می‌باشد، قابل نقل و انتقال بوده و دارندگان سایر قبوض با مبالغ مختلف، بایستی ابتدا به یکی از شعب بانک ملی ایران مراجعه و نسبت به رسیدگی و تعیین تکلیف قبض خود اقدام نمایند.

۳- درحال حاضر کلیه دفاتر خدمات زیارتی دارای مجوز نقل وانتقال، مجاز می‌باشند تا با مراجعه شخص انتقال دهنده و انتقال گیرنده قبض بهمراه مدارک لازم، پس از تکمیل فرم مربوطه، نسبت به اخذ درخواست و مدارک متقاضیان بر اساس ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان حج و زیارت اقدام نمایند.

۴- تنها قبوض ودیعه‌گذاری که از سوی سازمان حج و زیارت اولویت تشرف آن اعلام و برای ثبت نام در کاروان‌ها فراخوان شده باشند، قابل نقل و انتقال خواهد‌بود.

۵- انتقال قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع فاقد اولویت تشرف تنها در صورتی که یکی از نسبت‌های پدر مادر، همسر، فرزند، برادر و خواهر میان انتقال دهنده و انتقال گیرنده قبض وجود داشته باشد، قابل انجام خواهد‌بود.

۶- انتقال قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع دارای اولویت برای دومین بار، فقط در صورتی که یکی از نسبت‌های پدر، مادر، همسر، فرزند، برادر و خواهر میان انتقال دهنده و انتقال گیرنده (قابل اثبات با مدارک شناسنامه‌ای و با ارائه به دفاتر زیارتی) وجود داشته باشد، تنها برای یکبار مجاز است.

۷- با توجه به فرآیند نقل و انتقال قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع و روان‌سازی کلیه مراحل آن و وجود دفاتر زیارتی در اقصی نقاط کشور، این دفاتر به عنوان امین و مشاور هموطنان عزیز در امور نقل وانتقال قبوض، آماده ارائه خدمات لازم به هموطنان دراسرع وقت درچارچوب ضوابط ابلاغی (بدون نیاز به هیچگونه مراجعه‌ای از سوی متقاضیان به دفاتر حج و زیارت استانها) خواهند بود.

۸- دفاتر خدمات زیارتی بایستی جدول نرخ حق‌الزحمه تعیین شده بابت ارائه خدمات نقل و انتقال را در محلی که برای مراجعین قابل مشاهده باشد، نصب نموده و این دفاتر مجاز به دریافت هیچ‌گونه وجه اضافی غیر از مبلغ تعیین شده و تحت هیچ عنوانی نخواهند بود.

۹- به متقاضیان دریافت قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع تأکید می‌شود از مراجعه به مراکزی غیر از دفاتر مجاز زیارتی، افراد واسطه و سودجو که خارج از فرآیندی که به آن اشاره شد و یا با تنظیم وکالت نامه – که در صورت فوت شخص انتقال‌دهنده ابطال خواهد شد- اقدام به خرید و فروش قبوض ثبت نامی حج می‌نمایند، جداً خودداری نموده و هرگونه درخواست را تنها از طریق دفاتر زیارتی مجاز در نزدیکی محل سکونت خود دنبال و پیگیری نمایند و به واسطه بهره‌مندی از سود بالاتر در فروش و یا تخفیف بیشتر فریب سودجویان و آگهی های تبلیغاتی را نخورند.

۱۰- هرگونه هماهنگی، توافق و حتی تنظیم وکالت نامه‌ در خصوص انتقال قبوض خارج از دستورالعمل‌های جاری سازمان حج و زیارت، هیچ تضمینی در پذیرش و تأیید روند انتقال قبوض را بدنبال نداشته و به لحاظ ماهیتی نیز قابل ابطال بوده و توسط این سازمان قابل پیگیری نخواهد بود و مشکلات عدیده ای را برای متقاضیان به دنبال خواهد داشت.

۱۱- هرگونه تغییری در روند نقل و انتقال قبوض ودیعه‌گذاری حج تمتع در قالب اطلاعیه‌های سازمان حج و زیارت، از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان و نیز پرتال‌های استانی و دیگر رسانه‌ها اعلام خواهد شد.

ملاقات حضوری خریدار و فروشنده

این مرکز نقل و انتقال فیش حج را در اسرع وقت و با حضور خریدار و فروشنده هم زمان انجام می دهد.

با مجوز رسمی سازمان حج

این مرکز نقل و انتقال فیش حج را طبق قوانین سازمان حج و زیارت استان تهران و با مجوز رسمی از آن انجام می دهد.

انتقال در سریع ترین زمان

بهاران سیر در اسرع وقت نقل و انتقال فیش حج را طبق دستورالعمل سازمان حج و زیارت انجام می دهد.

مدارک لازم برای خریدار فیش حج تمتع

مدارک لازم برای انتقال گیرنده فیش حج (خریدار فیش حج تمتع) :

  1. اصل شناسنامه متقاضی دریافت اولویت حج (خریدار فیش حج)
  2. اصل کارت ملی خریدار فیش حج
  3. کدرهگیری ثبت درخواست متقاضی دریافت اولویت حج در سیستم سازمان حج برای انتقال (قابل انجام توسط این شرکت زیارتی نیز هست.) راهنمایی درخواست

مدارک لازم برای فروشنده فیش حج تمتع

مدارک لازم برای انتقال دهنده فیش حج (فروشنده فیش حج تمتع) :

  1. اصل قبض ودیعه گذاری سال 85 یا 86 و یا ماقبل آن که در بانک ملی بروزرسانی شده باشد و بمبلغ ده میلیون ریالی باشد.
  2. اصل شناسنامه متقاضی واگذاری (فروشنده فیش حج)
  3. اصل کارت ملی
  4. کدرهگیری ثبت درخواست در سیستم سازمان حج برای انتقال (قابل انجام توسط این شرکت زیارتی نیز هست.) راهنمایی درخواست

مراحل انتقال فیش تمتع و راهنمای نقل و انتقال فیش حج:

ابتدا به سامانه تشرّف مراجعه و با درج اطلاعات خود به عنوان انتقال گیرنده و یا واگذار کننده ثبت نام اقدام کنید.

درصورتی که مایل هستید تا امور نقل و انتقال فیش حج را در این شرکت زیارتی انجام دهید می توانید در سامانه تشرف کد کارگزاری 57993 شرکت بهاران سیرباغستان ویژه استان تهران را انتخاب کنید.

البته طبق دستورالعمل سازمان حج ، حضور متعاملین در شرکت برای انجام نقل و انتقال الزامی است و از این لحاظ مسافت خود تا شرکت را در نظر بگیرید.

سپس با مدیریت شرکت یا مسئول زیارتی شرکت تماس بگیرید تا تاریخ و ساعت حضور هر دو نفر انتقال دهنده / انتقال گیرنده را هماهنگ کنید. حضور اشخاص برای انتقال در شرکت الزامی است.

واگذاری بعد از مراجعه به کارگزار زیارتی مجاز و انجام دیگر مراحل زیر نهایی خواهد شد.

تفاهم نامه ای فی مابین اشخاص با عنوان ” برگه درخواست انجام مراحل واگذاری قبض ودیعه گذاری علی الحساب حج تمتع ” صادر می گردد که دو طرف می بایست آنرا امضاء و اثر انگشت بزنند.

بعد از ثبت مدارک توسط کارگزاری ، می بایست مدارک لازم فوق در سیستم نقل و انتقال سازمان حج و زیارت اسکن و بارگزاری شوند.

سپس مدارک توسط کارگزار جهت تایید به سازمان حج و زیارت برده شده و درصورت بلامانع بودن ، نامه به محضر جهت تنظیم صلحنامه و نامه بانک ملی صادر می شود.

بعد از تنظیم صلحنامه در دفترخانه (محضر) و امضاء هر دو نفر خریدار و فروشنده ، این صلح نامه در سیستم سازمان حج و زیارت اسکن و بارگزاری می شود.

و اصل صلحنامه جهت تایید نهایی در سیستم ، توسط کارگزار به سازمان حج و زیارت ارائه می گردد.

نامه معرفی به بانک نیز تحویل متعاملین شده تا پس از مراحل بانکی ، صدور فیش حج تمتع جدید به نام انتقال گیرنده (خریدار) انجام گیرد.

هزینه انتقال اسناد و فیش تمتع :

طبق دستورالعمل سازمان حج و با توجه به اقدامات متعدد که دفاتر زیارتی باید برای نهایی شدن این نقل و انتقال انجام دهند (مانند بررسی مدارک و ثبت و بارگزاری در سیستم و بردن و آوردن اصل مدارک مثبته به سازمان حج و زیارت و بعد از آن ارائه اصل صلح نامه محضری به سازمان حج و زیارت ، مجاز به دریافت مبلغ 150هزار تومان از هر طرف می باشند.

سایت ثبت نام انتقال اسناد و فیش تمتع:

ثبت نام کنندگانی که قصد انتقال اسناد خود را دارند باید ابتدا به سامانه تشرّف مراجعه و با درج اطلاعات خود به عنوان انتقال گیرنده و یا واگذار کننده ثبت نام کنند.

ثبت درخواست افراد متقاضی واگذاری یا تهیه اولویت تشرف به حج تمتع در استان موردنظر بوده و هرگونه اقدامی در این خصوص منوط به طی مراحل و فرآیندهای مقرر و قانونی در این حوزه می‌باشد.

واگذاری بعد از مراجعه به دفاتر خدمات زیارتی مجاز و انجام دیگر مراحل ،نهایی می گردد.

مشاوره انتقال اسناد و فیش تمتع :

سعی نمائید حتماً از شرکتهای زیارتی و دفاتر معتبر زیارتی کسب اطلاع نمائید تا در دام سودجویان نیافتید و برای مشاوره انتقال می توانید بر روی کمک ما حساب کنید.